Una ruta pels Pirineus francesos

Tres joves bagencs, Guillem (balsarenyenc), Ignasi i Oriol, vàrem decidir aquestes vacances fer una ruta de quatre dies pujant els ports mítics dels Pirineus al Tour de França. Els ports escollits per fer la ruta foren el Peyresourde, el Col d’Aspin, el Tourmalet, el Luz Ardiden, l’Hautacam, el Col du Soulor i l’Aubisque.

La ruta va començar el dia 15 d’agost. Vam sortir de Bagnères de Luchon per pujar el Peyresourde (1.569 m, desnivell 941 m, pendent 7,1% de mitjana, total de pujada 13,5 km). Les baranes d’obra del Peyresourde són un paisatge habitual de les etapes pirinenques del Tour. Baixem passant per Louderville, Camors, Anéran i Borderes-Louron fins Arreu.

A Arreu comença l’ascensió al Col d’Aspin (1.490 m, desnivell 790 m, pendent 6,4% de mitjana, total de pujada 12,3 km). Una vegada coronat, baixem fins a Marbre i Espiadet.

Seguim per La Séoube fins a Sainte-Marie de Campan, on comença el Tourmalet, passant per Cabadur, Gripp, Artigues i Campan fins a l’estació d’esquí  de La Mongie. Rampes dures que passen sota els túnels d’obra (9,7% de pendent) i ens posen a prova fins al límit. Una barreta energètica, una peça de fruita, la beguda isotònica i la companyia d’un grupet de murcians fans de Valverde ens encoratgen a fer l’últim esforç per vèncer el Col du Tourmalet HC, fora de categoria (2.115 m, desnivell 1.278 m, pendent 7,4% de mitjana, total de pujada 17,1 km). Després, baixem fins a Barèges i Luz Sant Sauver, on fem la primera nit després de recórrer 99 km.

El segon dia el comencem pujant a Luz Ardiden, l’estació d’esquí (1.715 m, desnivell 995 m, pendent  7,7% de mitjana i una ascensió total de 13 km). Es baixa pel mateix lloc fins a Saligos, Soulom, Pierrefitte Nestalas i Balagnas, fins a Argelès-Gazost, on comença l’ascensió a Hautacam fins a Ayros-Arbouix, Arbouix, Souin, Artalens Soiun i Hautacam, amb la grata sorpresa d’una colla de cavalls que ocupant la carretera fan sortir de la ruta els ciclistes i els cotxes, ja pràcticament dalt del cim (1.520 m, amb un desnivell fora de categoria: 1.040 m, pendent 8% de mitjana i una pujada total de 13 km). Tornem a baixar pel mateix camí fet fins a Argelès-Gazost, on passem la segona nit després de fer gairebé 100 km.

El tercer dia comença la ruta fins a l’Aubisque, passant abans per Arras-en-Lavedan, Aucum, Marsous i Arrens Marsous. Aquí la carretera es dibuixa seguint l’estètica del paisatge. L’ascensió al Col du Soulor (1.474 m, desnivell 559 m, pendent del 8 % de mitjana i un total de 7 km) ens fa escalfar les cames, preparant la pujada final. La cornisa de l’Aubisque  serveix de transició entre el cim principal i el Col de Soulor: un dels paisatges més bonics dels Pirineus. Arribem al Col d’Aubisque (1.709 m, desnivell 6,3% de mitjana, un total de 18.8 km de recorregut). Tornem a baixar i passem  per Lourdes. Arribem fins a Bagnères de Bigorre després de fer uns 105 km. Aquí fem l’última nit.

El quart dia sortim amb una boira espessa,que ens impedeix veure més enllà de deu metres. Els primers 25 quilòmetres se’ns fan interminables, el perill és extrem, però una vegada superats fem cap a Mauvezin i Capvern. La carretera és plana fins a Montrejeau; una etapa de transició per tornar al punt de partida, Bagnères de Luchon. Total, 96 km, que sumats als fets en dies anteriors, fan un total aproximat de 385 km en el conjunt dels quatre dies. El nostre objectiu s’ha complert i la satisfacció és immensa.