Maribel Hernández, atenció comercial a Electro-Moble Balsareny, SL, Expert Sangüesa

 

Ens trobem a l'establiment balsarenyenc Expert Sangüesa, a la carretera de Berga número 20, i se'ns omplen els ulls amb tots els llums de diferents colors de la tecnologia televisiva avançada i tot un munt de rentadores, vídeos, aparells musicals i altres articles de servei per a la llar.

Maribel Hernández González va néixer a Barcelona el 30 de maig de 1961. Va ser allà on cursà fins als 12 anys l'EGB, i completà el graduat escolar en arribar a Balsareny, a l'Escola Guillem. Com a hobbies li agrada anar a caminar sempre que pot i li encanta llegir. “A vegades tinc dos o tres llibres començats alhora”. El darrer llibre que ha llegit, i que ens recomana, és Els llops , de Francesc Puigpelat. En temps de lleure ens diu: “No som de sortir massa, però de tant en tant anem al teatre o a sopar amb amics, a més d'alguna escapadeta de vacances. La Maribel està casada amb l'Antoni Sangüesa i té dues filles, la Laura i l'Aida.

- Entrats en el nou any 2009, com veieu el comerç balsarenyenc?

- El nostre poble pateix un ensopiment general. Ens arriben comentaris de la gent sobre la manca d'oferta comercial i alhora el botiguer constata la pèrdua de clientela. Fa uns quants anys, quan es van començar a instal·lar les grans superfícies, ja va ésser una prova de foc. Ara, però, la situació ha canviat, ja que a part d'haver de competir amb aquests grans magatzems, s'afegeix l'hàbit del consumidor, ja que és molt fàcil agafar el cotxe i desplaçar-se a llocs amb una oferta comercial i horaris més amplis. Tanmateix, és una tendència general. Respecte al futur comercial, a Balsareny no es veu una previsió d'obrir nous establiments, al contrari, potser alguns tancaran. Sempre he pensat que hi ha una mena de contenció a l'hora de suggerir propostes, com si a la gent li fes por destacar massa. Jo entenc el comerç viu, actual, adaptant-se al temps que vivim. Hem de ser capaços de sorprendre a qui pensa que ja està tot fet. A nivell municipal no hi ha prou implicació i l'administració dóna ajudes puntuals només si es compleixen certs requisits. Crec que seria oportú fer un estudi de mercat. Cal pensar que tard o d'hora s'ompliran els habitatges que s'han construït darrerament i fóra bo poder satisfer les necessitats dels nous habitants.

- Som un poble amb tres milers i mig d'habitants. Quines prestacions socials, culturals, sanitàries i industrials hi trobeu a faltar?

- Sanitàriament penso que es podrien millorar les instal·lacions i trobo deficient l'atenció del personal administratiu, no tots, i la conducta puntual d'algun metge suplent. Hi ha un tema que també voldria comentar, l'ajut que es dóna a domicili des de l'assistència social per a tota la gent que per edat o malaltia necessiten aquest servei. Pel que fa al jovent, penso que no tenen prou llocs d'esbarjo com ara un casal, sala de jocs, etc. Vull denunciar públicament la gent que permet que els seus gossos facin les seves necessitats a les voreres i cantonades. Tots estem farts d'haver de netejar-les davant la passivitat dels seus amos. Proposaria que féssiu un recorregut pels carrers i veure què bonic és veure totes les ampolles i garrafes plenes d'aigua. A nivell municipal no sé si hi hauria la possibilitat d'algun pla d'acció per fer prendre consciència de l'incivisme que patim, perquè la imatge és deplorable.

- Des de darrera el taulell, quina imatge es veu del món exterior respecte d'allò que pugui passar al carrer?

- Si us referiu a com veig el món exterior des del taulell, crec que no és diferent a com el veig a fora del taulell. Quan tens un negoci cal ser molt prudent. No tot el que passa al carrer es mereix un interès especial. Penso que la meva posició ofereix l'oportunitat de tractar amb una gran varietat de persones, tan de Balsareny com de fora, i aquest fet et dóna una visió molt més àmplia.

- Com porteu la crisi econòmica derivada de l'any 2008 deixat enrera?

- Cap a l'any 1982 vam entrar a formar part de la cadena Expert. El sistema s'adaptava a les necessitats perfectament. Amb els anys hem anat evolucionant junts i pensem que va ser un gran encert el prendre aquesta decisió. No cal dir que requereix un gran esforç per part nostra, tan en la inversió econòmica com en l'atenció i servei als clients (aquí és on ens diferenciem clarament de les grans superfícies). La guerra de preus agressius no l'aturarem. Avui ja estem veient com certes ofertes no inclouen transport, muntatge, retirada de producte, i no cal parlar del servei postvenda. Això és un cost prou important que, malgrat l'escurçament dels marges comercials, seguim mantenint. La crisi no ens ve de nou. Fa anys que creiem més en el propi esforç que no pas en una economia fictícia (ens han fet creure que tot anava sobre rodes quan la realitat era una altra). Continuem fent el que sabem tirant del carro com sempre. A nivell d'empresa tot dependrà de com afecti la crisi laboral i econòmica a la població. Les previsions per al 2009 són dures, ningú no ho posa en dubte. De moment seguirem la línia de futur que ens vam marcar en el seu dia i no perdrem de vista el que cal fer per adaptar-nos a les noves situacions. Aprofito per donar gràcies a la confiança dels nostres clients.

- Heu estat i heu tingut responsabilitats presidencials en associacions. Què en penseu, d'aquest camp?

- Tinc un gran respecte per a totes les persones que dediquen una part del seu temps a les associacions del poble. Penso que es fa una gran feina, no sempre valorada i exempta de crítiques. Per part nostra sumem, entre el meu marit i jo, gairebé vuit anys de presidència a l'ABCB (Associació de botiguers i comerciants de Balsareny) en etapes diferents i amb un balanç molt positiu. Vull donar les gràcies per haver comptat amb mi.

- Gràcies a tu, Maribel, i fins a una altra ocasió.

Josep Gudayol i Puig